Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 13 lutego 2023

Lekcja 6 - funkcja warunkowa

Zapis instrukcji warunkowej:

if (warunek)

instrukcja1;

else

instrukcja2;


Przeanalizujcie zadanie (obrazek poniżej), w którym macie podać swoje imię i nazwisko. Jeżeli podacie prawidłowe imię pojawi się napis brawo, a jeżeli nieprawidłowe pojawi się napis źle. 

PAMIĘTAJ!

1. Warunek może być prawdziwy lub fałszywy. Jeżeli warunek jest prawdziwy to wykona się instrukcja 1, jeżeli jest fałszywy wykona się instrukcja 2. Zapamiętaj, że else jest opcjonalne = nieobowiązkowe. To czy zostanie wykorzystane zależy od programisty.

2. PAMIĘTEJ! W C++ nie używamy polskich znaków



Zauważcie, że imie i nazwisko to zmienne typu STRING.
String to zmienna, która służy do przechowywania ciągu znaków (zmiennych łańcuchowych)
Tekst przypisany do zmiennej typu STRING musi być w cudzysłowie " " np.

string imie = 'Jan";
string nazwisko ="kowalski";




IF - JEŻELI

ELSE- WPRZECIWNYM RAZIE

|| LUB

&& - I

Zad 1. Napisz program, który pyta Jak się nazywasz. Gdy odpowiedź jest poprawna pokaż odpowiedz DOBRZE gdy jest niepoprawna pokaż odpowiedź ŹLE

Zad 2. Napisz program, który pyta o imię lub nazwisko. Gdy odpowiedź jest poprawna pokaż odpowiedz DOBRZE gdy jest niepoprawna pokaż odpowiedź ŹLE

Zad 3. Napisz program, który pyta o imię i nazwisko. Gdy odpowiedź jest poprawna pokaż odpowiedz DOBRZE gdy jest niepoprawna pokaż odpowiedź ŹLE

Zad 4. Czy dla wartości zapisanych w zmiennych a i b warunek a<b jest prawdziwy? Jeżeli tak program wykona instrukcję . Przypisz do a=7 i b=7. Sprawdź co wyświetli się na ekranie. 

Zad 5. Jeżeli znasz zapewne popularną zabawę w kamień-nożyce-papier. Jeśli nie to w skrócie polega ona na tym, że dwaj gracze pokazują jednocześnie przy pomocy palców, który z trzech elementów wybrali. Kamień zawsze wygrywa z nożycami(bo się na nim połamią), ale przegra z papierem, który go owinie. Papier przegra z nożycami, które są w stanie go pociąć. Jeśli gracze pokażą te sam symbol to mamy remis. Przypuśćmy ,że trzem elementom gry przypiszemy numery:

0- kamień

1-nożyce

2-papier

a Twój typ reprezentuje zmienna, podczas gdy Twojego przeciwnika zmienna b.

Napisz instrukcję warunkową, która zależnie od wartości a oraz b wypisze komunikat „Zwycięstwo” jeśli zgodnie z regułami gry ty wygrałeś/aś „Porażka” jeśli wygrał przeciwnik oraz „Remis” kiedy wybraliście ten sam element warunku chcesz sprawdzić czy a jest równe b, to musisz użyć podwójnego równa się a==b. Pamiętaj o tym.

Zadanie z Pomorskiej Ligii Zadaniowej


Wyjaśnij różnicę między = i == ?

Przypisz a=120 i b=60. Sprawdź jaki będzie wynik działania programu.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Godzina kodowania 2024

KLASY 4,5 Kliknij TUTAJ i stwórz grę Flappy AI ekolog kliknij link [TUTAJ] i pomórz AI posprzątać świat Potańcówka kliknij Tutaj Angry Bir...