Szukaj na tym blogu

niedziela, 12 lutego 2023

Lekcja 4 - zmienna typu INTEGER

Zmienna tupu integer przechowuje liczby całkowite.

Zmienną integer zapisujemy jako - int

ĆWICZENIE 1

Załóżmy, że chcemy napisać program, który będzie dodawał do siebie dwie liczby całkowite. 

Gdybyśmy robili to w scratchu musielibyśmy utworzyć dwie zmienne i przypisać im jakieś wartości. Program wyglądał by następująco(to już wiecie). kliknij w obrazek, aby powiększyć


Ten sam program napisany w C++ wygląda następująco:

1 w drugim wierszu deklarujemy, że korzystamy ze standardowej przestrzeni nazw.

2 tworzymy zmienną typu intiger. Niech nasza zmienna nazywa się liczbaa. Zapis wygląda następująco: int liczbaa

3 Do zmiennej liczbaa przypisujemy dowolną wartość: int liczbaa=5;

4 Tworzymy drugą zmienna typu integer. Niech druga zmienna nazywa się liczbab. Zapis wygląda nastepujaco: int liczbab

5 Do zmiennej liczbab rzypisujemy dowolną wartość: int liczbab=234;

6 Tworzymy trzecią zmienna typu integer. Niech nasza zmienna nazywa się suma. Musimy zdeklarować, że suma to liczbaa+liczbab. Zmienna wygląda następująco: int suma=liczbaa+liczbab;

7 za pomocą instrukcji cout wyświetlamy program cout<<suma<<endl;



ĆWICZENIE 2

Zróbmy jeszcze jeden przykład. 
Załóżmy, że mamy sklep z owocami. kilogram bananów kosztuje 6 zł, kilogram jabłek kosztuje 5 zł, a kilogram gruszek kosztuje 7 zł. Napiszmy program, który policzy ile kosztuje kilogram jabłek+ kilogram bananów+ kilogram gruszek.

na samym początku zdeklaruj, że korzystasz ze standardowej przestrzeni nazw
using namespace std;

następnie
1. deklarujemy zmienna typu integer kgjablek przypisujemy jej wartość 5
2. deklarujemy zmienną typu integer kgbananow i przypisujemy jej wartość 6
3. deklarujemy zmienną typu integer kggruszek i przypisujemy jej wartość 7
4. Stwórz zmienną typu integer suma=kgjablek+kgbananow+kggruszek

Zauważ, że nigdzie nie wpisywałam polskich znaków. To ważne. Program może polskie znaki czytać jako błędy!

Spróbuj wykonać ćwiczenie samodzielnie, a następnie sprawdź TUTAJ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Budowa komputera wykreślanka